Svenske kungen och finske presidenten besöker Göteborgs universitet

På inbjudan av HM Konungen avlägger republiken Finlands nyvalde president Alexander Stubb statsbesök i Sverige. Besöket inleddes i Stockholm igår den 23 april och fortsätter idag, onsdagen den 24 april, till västkusten där Göteborgs universitet är det första stoppet.

Det svenska kungaparet och det finska presidentparet välkomnas av bland andra rektor Malin Broberg till Göteborg och Vasaparken under förmiddagen.

President Alexander Stubb kommer i aulan att hålla ett anförande och samtala med inbjudna studenter. Ämnet är Ny världsordning: En era av oordning.

Onsdagen den 24 april kommer av denna anledning endast inbjudna gäster att ha tillträde till universitetets huvudbyggnad i Vasaparken mellan klockan 07:30 och 13:00.