Byggplanket vid Fågelsången

Vill du måla planket vid Konstnärliga?

Konstnärliga fakulteten söker nu studenter som vill måla byggplanket vid Konstnärliga.

Konstnärliga

Vi stärker vår position i staden och som konstnärligt lärosäte genom ett nytt gemensamt hus. Byggnaden kommer att ligga i universitetsområde Näckrosen i ett strategiskt läge mellan Götaplatsen och Korsvägen, vägg i vägg med Universitetsbiblioteket och Humanisten. Här samlas alla våra ämnen under ett tak i lokaler som kommer att främja utbildning och forskning i världsklass.

Huset kommer att stödja vår vision om möten och utveckling inom och över ämnesområden och discipliner. Det kommer att vara en plats mitt i staden som lockar såväl studenter som medarbetare från hela världen. En plats där människor innanför och utanför akademin kan mötas, uppleva konst, utbyta erfarenheter och utveckla kunskap.

Planket

Nu, och medan byggnationen pågår, löper ett plank runt hela arbetsplatsen. Här ser vi en möjlighet att visa upp vår verksamhet för förbipasserande och andra intresserade i staden. Därför söker vi nu studenter som vill hjälpa oss att lysa upp planket som löper längs med Fågelsången med sin konst.

Är du intresserad?

Alla studenter vid Konstnärliga fakulteten är välkomna att anmäla intresse. Läs igenom riktlinjerna nedan innan du kontaktar oss.

Preliminärt är planket uppdelat i sektioner om 5 meter. Ytan som ska målas är cirka 2 meter hög. Meddela gärna om du är intresserad av en eller flera sektioner för ditt verk.

Skicka ett mejl där du:

• Beskriver vad du vill måla,
  • Vad för material du behöver
  • Bifogar en skiss samt eventuella arbetsprover

Mejlet skickas till plank@konst.gu.se senast den 31 maj 2024.

Målandet

Själva målandet av planket är planerat att äga rum under andra halvan av juni. Exakta datum specificeras vid ett senare tillfälle.

Under tiden arbetet pågår kommer områden att gränsas av så att det går att stå och måla på ett trafiksäkert sätt.

Ersättning

Ersättning utgår till de studenter som väljs ut att delta i målandet av planket om 3500 kronor per 5 löpmeter plank.

Material

Akademiska Hus bistår med material. En lista på material du behöver för att uppföra ditt verk bifogas med din intresseanmälan.

Riktlinjer

Det som målas på planket måste följa dessa grundläggande riktlinjer för innehåll och uttryck. Innehållet ska även vara lämplig att visas till minderåriga då det är en offentlig plats utomhus där många vistas och passerar.

De kreativa aktiviteternas innehåll får inte:

• Strida mot svensk lag (inklusive upphovsrätten) eller lokala ordningsföreskrifter.
  • Vara stötande, provocerande eller uttrycka våldsamma inslag.
  • Förespråka våld, skadegörelse eller vara kränkande avseende kön, könsöverskridande
    identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
  • Efterlikna officiell information (trafikinformation, kommunal information etc.)
  • Marknadsföra vara eller tjänst. Logotyper får inte förekomma.

Ägarskap och ansvar

• Konstverk eller annan utsmyckning på planken ägs av Akademiska Hus, som också ansvarar för borttagande när projektet avslutas.
  • Akademiska Hus åtar sig inte ersättnings- eller underhållsansvar för konstverk och annan utsmyckning.
  • Vid medverkan ges godkännande att Akademiska Hus och Göteborgs universitet får rätt att använda bilder på den konst och de kreativa aktiviteter som uppförs i tryck och digitala kanaler utan ersättning.
  • Vid marknadsföring ska konstnärens namn anges.
  • Planket kan komma att målas över.

Konstnärliga fakulteten
HDK-Valand - Högskolan för konst och design
Högskolan för scen och musik